Negativa tankar påverkar vårt stressystem negativt

Ett för högt varv eller allt för höga krav är ett vanligt sätt att beskriva stress. Att ha mycket att göra kan i sig vara tillräckligt. Men det är först när vi upplever nedsatta möjligheter att bemästra eller kontrollera situationen som vi upplever oss stressade. Stress och oro påverkar våra levnadsvanor, hälsa och vikt negativt. Viktiga inslag i en stressig vardag är dina strategier att motverka ohälsa. Avspänning och mental träning, god sömn, massage, motion, bra näring och ett bra nätverk är särskilt viktiga strategier när livets utmaningar är överväldigande. Regelbunden mindfulnessträning påverkar vårt stressystem positivt. En bra stresshanteringsmetod är att lära sig hantera sina tankar (särskilt när livet innebär stora påfrestningar). Det krävs regelbunden träning för att kunna hantera sina tankar. Vid stark stress blir alla former av avspänning obehaglig. Hjärnan vill inte släppa kontrollen. Utmana dig genom att stanna kvar i obehagliga känslor. Var inte rädd för dina tankar och upplevelser. Träna varje dag och gärna flera gånger under dagen. Detta kommer lugna dina tankar samt känslor av obehag. En enkel övning att starta med är SOAS. Sätt dig eller lägg dig och blunda (eller titta om det känns bättre). Ta ett djupt andetag och följ instruktionen nedan:

SOAS

S – Stanna upp

O – Observera dina tankar, känslor och kroppsförnimmelser utan att värdera

A – Acceptera dina tankar, känslor och dina kroppsförnimmelser som de är

S – Släpp taget – låt det som är (dina tankar känslor och kroppsförnimmelser) sakta glida iväg. Lägg tankarna på ”moln” om det underlättar.

Referens: Schenström, O. (2008). Mindfullness i vardagen.